Monday, October 20, 2008

Sekolah Agama Al-Ihsaniah




Sekolah Agama Al-Ihsaniah beralamat di Lot 701 Pekan Tikam Batu, 08600 Sungai Petani, Kedah Darul Aman adalah sebuah sekolah yang berdaftar dengan Bahagian Pendidikan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah (JHEAIK) dengan no pendaftaran 3/60 3-08-1960.

Ditubuhkan secara rasmi pada 01 Januari 2001 di bawah naungan Masjid Al-Barakah Tikam Batu. Ia didirikan di atas sebidang tanah yang telah diwakafkan dan tapak bekas binaan sebuah sekolah agama sekitar tahun 1960 an lalu. Kehadiran sekolah ini telah membuka lembaran baru kepada penduduk tempatan bagi mendidik anak-anak mereka secara Islam.

Terletak di Pekan Tikam Batu dengan jarak perjalanan lebih kurang 12 km dari bandar Sungai Petani dan 15 km dari Bertam, Pulau Pinang. Kedudukannya di pertengahan antara bandar Sungai Petani dan Bertam menjadikannya sebuah sekolah yang menerima pelajar dari kedua-dua buah negeri tersebut.

Sekolah ini diuruskan sepenuhnya oleh satu jawatankuasa yang dinamakan sebagai Jawatankuasa Lembaga Pengurus Sekolah Agama Al-Ihsaniah yang dipengerusikan oleh Tuan Haji Talib bin Abd Rahman (Pemangku).

No comments: